تبلیغات
نمونه سوالات سمپاد و مدارس عادی - نحوه آزمون دادن !
 
نمونه سوالات سمپاد و مدارس عادی
بیاید درس خواندن را راحت کنیم!!!
درباره وبلاگ


در این وبلاگ شما می توانید نمونه سوالات سمپاد و مدارس عادی را برای همه ی مقاطع مشاهده کنید. در این سایت می توانید از مطالب علمی و درسی نیز استفاده کنید. این وبلاگ اخبار سمپاد را نیز پوشش می دهد. sepehr_sadeghi2003@yahoo.com

مدیر وبلاگ : Sepehr Sadeghi
نظرسنجی
به نظر شما آیا افزایش ورودی های سمپاد بر کیفیت اموزش و سطح علمی کلاس ها تاثیر منفی گذاشته است؟





نحوه آزمون دادن !
سه شنبه 30 خرداد 1391 :: نویسنده : رضا
یكی از مسائل اساسی در زمینه موفقیت در امتحانات، به روش امتحان دادن مربوط می شود. در این مقاله به پاره‌ای از مسائل كه با استفاده ازتحقیقات روانشناختی به دست آمده اند و برموفقیت درامتحانات موثرند پرداخته شده است.


منبع گفتمان دینی

به ادامه مطلب بروید 

. زمان امتحان دادن را طوری تقسیم بندی كنید كه طی دو سوم از مدتی كه در اختیار دارید به پاسخ دادن به سوالات اختصاص یابد و یك سوم آن را به مرور كردن پاسخ‌ها بپردازید.

2. وقت خود را با فكركردن در مورد سؤال‌های مشكل كه جواب آنها را نمی‌دانید به هدر ندهید. درصورتی‌كه پاسخ سؤالی را نمیدانید، آن را علامت بزنید و به سؤال بعدی بپردازید. در پایان می‌توانید به این گونه سؤال‌ها بیشتر فكر كنید و احتمالا جواب آنها را به طور صحیح بدهید.

3. به منظور افزایش تمركز، پس از دریافت برگه سؤال‌ها، ابتدا با برگه‌ای كه مخصوص پاسخ‌هاست روی سؤال‌ها را پوشانده و سپس شروع به خواندن سوال‌ها و جواب دادن به آنها یكی پس از دیگری نمائید. اگر پاسخ سؤال اول را دانستید شروع به نوشتن آن بكنید، در غیراین صورت به سؤال دوم بپردازید. بهتراست قبل ازشروع به پاسخ دادن به سؤال‌ها تمام آنها را نخوانید. زیرا این امر تمركز شما را كاهش می‌دهد.

4. در شروع امتحان خودتان را با این جمله كه (امتحان سخت است) نترسانید. بسیاری از دانش آموزان و دانشجویان در همان لحظه‌ای كه در حال خواندن سؤال هستند، پیش خودشان زیر لب تكرار می‌كنند كه این سؤال سخت است. چنین دانش آموزانی هرگز نمی‌توانند به طور دقیق به سؤال‌ها پاسخ دهند. بهتر آن است كه در زمانی كه در حال خواندن سؤال هستید تمام تمركز شما فقط بر روی سؤال باشد.

5. قبل از شروع كردن به پاسخ دادن به هر سؤال، آن را با دقت بخوانید و سعی كنید ابتدا دقیقا بفهمید كه چه موضوعی در سؤال مطرح شده است. اعتقاد بر این است كه حدود پنجاه درصد از جواب در خود سؤال پنهان هست.

6. در صورتی كه سؤال را نمی فهمید، بهتر است از مراقبین جلسه توضیحاتی پیرامون آن بخواهید. حتی توضیحات بسیار مختصر هم میتوانند مفید واقع شوند.

7. در صورتی كه در پایان جلسه امتحان وقت اضافه داشتید، بهتر است كه جواب سؤال‌ها را مرور كنید تا اگر اشكالی در آنها وجود دارد پیدا كنید و آنها را برطرف كنید.

8. هرگز برای خارج شدن از جلسه امتحان عجله نداشته باشید. بسیاری از دانش آموزان و دانشجویان محتویات كتاب را كاملا فهمیده‌اند، اما از آن جائی كه در جلسه امتحان كمی عجله می‌كنند نمرات مطلوبی به دست نمی‌آورند.

9. از آن جایی كه پاره‌ای از امتحانات خصوصا در دوره دبیرستان و دانشگاه به صورت تستی برگزار می‌شوند، در زیر نكات مهم و ضروری پیرامون این گونه امتحانات ارائه گردیده است:

- پس از خواندن سؤال ابتدا جواب سؤال را حدس بزنید وسپس به جواب‌های ارائه شده توجه كنید. اگر جوابی را كه برای سؤال حدس زده‌اید در بین جواب‌های ارائه شده بود، با اطمینان كامل همان را انتخاب كنید و در پاسخ‌نامه همان را علامت بزنید.

- اگر در بین جواب‌های ارائه شده اولین آنها درست بود، به مابقی پاسخها هم توجه كنید. زیرا ممكن است دربین پاسخ‌ها دو جواب صحیح وجود داشته باشد كه یكی از آنها كامل‌تر از دیگری است.

- در مورد سؤال‌های مشكل و آنها كه شك دارید، ابتدا جواب‌هائی كه مطمئن هستید غلط است را حذف كنید و سپس به مقایسه مابقی جواب‌ها و انتخاب كامل‌ترین آنها بپردازید.

- همیشه به این موضوع توجه داشته باشید كه ممكن است پاسخ یك سؤال در دیگری پنهان باشد.

- گاه گاهی چك كنید كه مبادا جواب سؤال‌ها را جابجا در برگه پاسخ‌نامه علامت بزنید.

- هرگاه لغاتی مانند (همیشه، اغلب، برخی اوقات، هرگز، تنها، فقط، باید، بطور لازم، بطور كامل، و...) در جمله بكار روند ممكن است معنی جمله را عوض كنند. بنابراین همیشه به لغات كلیدی و حساس در جملات دقت بیشتری داشته باشید.

امتحان معیار ارزشیابی دانسته‌ها و تواناییهای شماست و شما می‌‌توانید از آن بعنوان ابزاری برای ارزیابی مهارت های یادگیری خود استفاده كنید. اما شرایط فیزیكی و ذهنی وجود دارد كه عملكرد شما در حین امتحان را تحت تأثیر قرار می‌‌دهد. بنابراین لازم است پاره ای نكات را هنگام امتحان رعایت كنید.

برای عملكرد بهتر در امتحان توصیه های زیر را بكار بگیرید:

با آمادگی كامل و به موقع در سر جلسه امتحان حاضر شوید. وسایل مورد نیاز مثل مداد، خودكار، ماشین حساب، لغت نامه و ساعت را به همراه داشته باشید. با این كار همه چیز در دسترس شما خواهد بود و نیازی به قرض گرفتن وسایل دیگران پیدا نخواهید كرد.

با اطمینان خاطر و آرامش كامل در امتحان شركت كنید. مثبت اندیشی كنید. همواره این جملات را در ذهن خود تكرار كنید: " من برای امتحان كاملا آماده ام و به خوبی از عهده آن برمی آیم. " نگرانی را از خود دور كنید. هر گاه احساس نگرانی كردید، چند نفس عمیق بكشید تا آرام شوید. قبل از امتحان با دوستانتان راجع به اضطراب و دلشوره صحبت نكنید. بهتر است بدانید كه نگرانی همچون یك بیماری مسری قابل سرایت به دیگران است.

آرام ولی هوشیار باشید. اگر حق انتخاب دارید، مكان مناسبی را برای نشستن انتخاب كنید. نیمكتی را انتخاب كنید كه بر روی آن فضای كافی برای كار داشته باشید. به پشتی نیمكت تكیه دهید و راحت باشید.

به منظور افزایش تمركز، پس از دریافت برگه سؤال‌ها، ابتدا با برگه‌ای كه مخصوص پاسخ‌هاست روی سؤال‌ها را پوشانده و سپس شروع به خواندن سوال‌ها و جواب دادن به آنها یكی پس از دیگری نمائید. اگر پاسخ سؤال اول را دانستید شروع به نوشتن آن بكنید، در غیراین صورت به سؤال دوم بپردازید. بهتراست قبل ازشروع به پاسخ دادن به سؤال‌ها تمام آنها را نخوانید. زیرا این امر تمركز شما را كاهش می‌دهد

برای پاسخگویی به سؤالات از یك برنامه منظم پیروی كنید. ابتدا به سؤالات ساده تر پاسخ دهید و بعد به آنها كه نمره بیشتری دارند. سپس به ترتیب به سوالاتی پاسخ دهید كه:
- مشكل تر هستند.
- جواب دادن به آنها وقت بیشتری می‌‌گیرد.
- نمره كمتری دارند.

در امتحانات تستی برای انتخاب پاسخ درست دقت كنید.
- ابتدا پاسخهایی را كه می‌‌دانید اشتباه است، كنار بگذارید.
- اگر تست نمره منفی ندارد، از بین پاسخهای باقی مانده، پاسخ صحیح را انتخاب نمایید و یا حدس بزنید.
- اگر امتحان نمره منفی دارد و شما دلیل خاصی برای انتخاب پاسخ خود ندارید، حدس نزنید.
- شك نكنید، معمولا اولین گزینه ای كه انتخاب می‌‌كنید، پاسخ صحیح است. پس پاسخ خود را تغییر ندهید، مگر اینكه واقعا به نتیجه قطعی رسیده باشید.

در امتحانات تشریحی، قبل از پاسخ دادن به سؤالات خوب فكر كنید.
- ابتدا نكات مهمی را كه راجع به سؤالات به دهنتان می‌‌رسد، در چرك نویس یادداشت كنید.
- این نكات را به ترتیب شماره گذاری كنید.
- سپس آنها را تنظیم كرده و پاكنویس كنید.

در پاسخ به سؤالات تشریحی، به اصل موضوع بپردازید و حاشیه نروید.
- در جمله اول موضوع اصلی را بیان كنید.
- مقدمه ای برای آن بنویسید.
- سپس موضوع را با جزئیات بیشتری شرح دهید.
- به سؤال توجه كنید و فقط به آنچه از شما خواسته شده پاسخ دهید. از توضیحات غیر ضروری و مثالهای اضافی بپرهیزید.

۱۰٪ از وقت امتحان را برای مرور مطالب كنار بگذارید.
- برای ترك كردن جلسه امتحان عجله نكنید.
- در انتها تمام سؤالات را مرور كنید.
- مطمئن شوید كه به تمام سؤالات پاسخ داده اید.
- پاسخ‌ها را یك بار دیگر بخوانید و در صورت لزوم جمله بندی، املای كلمات و … را تصحیح كنید.

وقتی نتیجه امتحان را گرفتید، آن را بررسی كنید.
- به اشكالات خود توجه كرده و سعی كنید در آن زمینه بیشتر مطالعه كنید.
- برای امتحانات آخر سال، سؤالات امتحانات كلاسی را دوره كنید تا اشتباهات گذشته را تكرار نكنید.
- بهترین روش یادگیری را كه برای شما مؤثر بوده، انتخاب كنید.
- روشهایی كه برای شما كارآیی لازم را نداشته، كنار بگذارید.
- سعی كنید بهترین روش را پیدا كرده و بر روی آن تمرین كنید تا به نتیجه مطلوب برسید
.

راهکارهای کاهش استرس


هر انسانی در طول روز بارها و بارها به دلایل مختلف دچار استرس می‌شود. ترافیک و شلوغی خیابان‌ها، کارهای زیاد و ناتمام و باقی مانده، دغدغه امتحان و کنکور در جوان‌ها و... همگی مسایلی هستند که می‌توانند باعث بروز استرس در هر فردی هر چقدر آرام شود.

به عبارتی دیگر، گریز از این استرس‌ها اجتناب ناپذیر است. متأسفانه وجود استرس در زندگی نه تنها باعث حل مشکلات نمی‌شود، بلکه برعکس فرد را از ادامه فعالیت صحیح باز می‌دارد. امروزآگاهی و انجام روش‌های رهایی از استرس یا RELAXATION برای روح و روان مانند ورزش برای جسم به هر کسی توصیه می‌شود.

در این جا 5 روش بسیار ساده جهت کاهش استرس به خصوص در هنگام کار، برای علاقه‌مندان بیان می‌شود:


شمارش کنید

یک روش موثر برای برخورد با موقعیت‌های استرس‌آور، شمارش تا عدد 10 است. این کار به شما کمک می‌کند تا از لحاظ فکری و روانی از آن لحظه استرس‌آور دور شده و 10ثانیه به شما وقت می‌دهد تا از آن شرایط خود را رها کنید. فرض کنید این عمل «ریموت کنترل» زندگی شماست و در آن لحظه دکمه توقف یا PAUSE آن زده شده است. وقتی به آرامی تا عدد 10 شمردید، حالا دو بار دکمه PLAY را فشار دهید. در نتیجه در وضعیت بهتری نسبت به قبل قرار خواهید گرفت.

گروهی معتقدند که شمارش اعداد از انتها به سمت ابتدا یعنی از عدد 10 به سمت عدد صفر می‌تواند نتایج بهتری داشته باشد. شما می‌توانید امتحان کنید. کدام یک برای شما بهتر است؟


موقتاً از آن محیط بگریزید

هنگامی که در خود استرس شدیدی احساس می‌کنید، بهتر است به طور فیزیکی خود را از محیط دور کنید. کمی قدم زده و نفسی تازه کنید. مدتی به محیطی رفته که بتوانید فکر خود را از مسایل دغدغه‌آورها کنید. البته منظور این نیست که کاملاً میدان را خالی کنید، بلکه ترک موقعیت برای چند لحظه و مراجعت دوباره با فکری آزاد و تازه باعث رهایی از استرس و انجام بهتر کارها خواهد شد. اگر در ترافیک خیابان گیر کرده باشید، ترک موقعیت مشکل به نظر می‌رسد. در این شرایط می‌توانید با گوش کردن به رادیو و موزیک سعی کنید به یکی از خاطرات روزهای قبل یا برنامه‌های آینده خود فکر کنید. بهتر است اگر صدای سایر اتومبیل‌ها شما را آزار می‌‌‌دهد پنجره‌ها را بالا کشیده و بدانید که با استرس و ناراحتی شما نه ترافیک کم خواهد شد و نه راه شما باز که زودتر به مقصد مورد نظر برسید. پس آرامش داشته باشید تا زمان هم راحت‌تر بگذرد.


شی‌ای را فشار دهید

همان‌طور که می‌دانید در هنگام استرس، تخلیه انرژی‌های اضافی انباشته شده در بدن ضروری است. گروهی این کار را با زدن ضربه یا شکستن جسمی انجام می‌دهند. گروهی عادت دارند کتاب و یا هر کاغذی که جلوی آنها هست پاره‌ کنند، ولی بهترین راه فشردن شیئی در دست‌هاست.

معمولاً فشردن چیزی با دست باعث کاهش استرس و دغدغه ظاهر می‌شود. شما می‌توانید یک حلقه‌ تقویت کننده ‌مچ‌دست همیشه همراه داشته باشید و در هنگام استرس آن را در دست خود فشار دهید.

البته توأم کردن این روش با سایر روش‌ها می‌تواند اثر بخشی بهتری داشته باشد.

در صورت نداشتن حلقه تقویت‌کننده، خمیر بازی بچه‌ها نیز برای این کار بسیار مناسب است. اگر توجه داشته باشید می‌بینید که شما این عکس العمل را غیرارادی با بازی کردن و فشردن خودکار در دست یا مچاله کردن کاغذ در دست یا ضربه زدن دست به روی میز انجام می‌‌دهید.


سخت نگیرید

وقتی به دلیل موضوع خاصی دچار استرس می‌شوید، از خودتان سوال کنید که آیا این موضوع آن‌قدر اهمیت دارد که به خاطر آن دچار پریشانی شوید.

واقعیت این است که اکثر مسایل روزمره که باعث ایجاد استرس می‌شوند، تهدیدی برای زندگی به شمار نمی‌روند مگر این که مربوط به اموری از قبیل خانواده یا سلامت افراد باشند. هر گاه احساس کردید جلسه امروز آن‌طور که انتظار داشتید نتیجه نداشت و یا متوجه لکی روی لباس خود شدید، دچار پریشان خاطری نشوید، این‌ها مسائل تعیین‌کننده زندگی نبوده و باعث بروز فاجعه نمی‌شوند.

با وجود مشکلات زیادی که هر روز به سمت شما هجوم می‌آورند، افتراق مسایل مهم و تعیین‌کننده از سایر مسایل می‌تواند نقش مهم و اساسی در جلوگیری از استرس شما داشته باشد. کمی راحت‌تر گرفتن موقعیت‌ها باعث کاهش استرس و فشارهای روانی ناشی از آن در شما می‌شود.


نفس عمیق بکشید

نفس کشیدن غیراز داشتن اثرات حیات بخش، می‌تواند در آرام نمودن شما نیز بسیار موثر باشد. هنگام استرس سه نفس عمیق بکشید و در فاصله هر دم و بازدم مکث لازم را حفظ کنید.

دم را از بینی کشیده و بازدم را از دهان تخلیه کنید. در هنگام دم و بازدم بدن خود را کاملاً رها کرده و ذهن خود را از تمامی مسایل جدا کنید و خود را از لحاظ جسمانی و روانی آرام کنید.

اگر کمی با روش‌های مختلف رهایی بدن یا RELAXATION آشنا باشید می‌بینید که در کلیه روش‌ها و تکنیک‌های موجود، حرکات با ریتم‌های تنفسی‌ خاص و نفس‌های عمیق شروع می‌شود و بر ریتم تنفس تأکید بسیار وجود دارد.

افرادی که ورزش‌های رزمی انجام می دهند و نیاز به آرامش و تمرکز حواس زیاد هم دارند، از روش‌های تنفسی خاص و نفس‌های عمیق قبل از انجام کار خود استفاده می‌کنند.

سعی کنید برای خود شرایطی را مهیا کنید که بدون استرس زندگی کنید. مطمئن باشید خواستن، توانستن است.


منبع تبیان 

نظر شخصی :
1- از امتحان نترسید . هر چه قدر که بزرگ باشه ( یهنی مهم باشه )
2- خودتون رو رنج ندید. چون در طول روز فقط 6 الی 8 ساعت کار مفید و درس خوندن مفید داریم !!! ( اینا دقیق نیستن بلکه نظر شخصیه )
3- سعی کنید اعتماد به نفس داشته باشید. ( به خودتون تلقین کنید که می تونید )
4- هر سوال رو کامل بخونید.

منبع : مغز من




نوع مطلب :
برچسب ها : آزاد، سوال،


صفحات جانبی
پشتیبانی آنلاین
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :